دکتر مسعود انظاری 4 جراحی بینی 4 بعد از جراحی بینی چی بخوریم ؟
دکتر مسعود انظاری 9 جراحی بینی 9 بعد از جراحی بینی چی بخوریم ؟

بعد از جراحی بینی چی بخوریم ؟

مراقبت های بعد از جراحی بینی یکی از حیاتی ترین مراحل این عمل است که به طور مستقیم بر نتیجه جراحی تاثیر می گذارد. داشتن رژیم غذایی مناسب جراحی بینی عوارض این عمل را کاهش داده و روند بهبودی را تسریع می کند. در این مطب به اینکه بعد از جراحی بینی چی بخوریم ؟ و غذاهایی که بعد از جراحی بینی باید از آن ها اجتناب کنید، اشاره شده است.

بعد از عمل بینی چه زمانی می توانم غذا بخورم؟

بعد از عمل بینی چه زمانی می توانیم غذا بخوریم؟

پس از جراحی بینی، ممکن است از شما خواسته شود که حداقل تا نیم ساعت از نوشیدن آب خودداری کنید. پس از آن، به شما توصیه می شود، که مقدار زیادی آب یا آب میوه تازه بنوشید تا عوارض بیهوشی کاهش یابد. تقریباً دو ساعت بعد از عمل بینی می توانید خوردن غذاهای نرم و مغذی مانند سوپ را شروع کنید.

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی چیست؟

هدف اصلی رژیم غذایی بعد از عمل بینی تسریع روند بهبودی، به حداقل رساندن عوارض جانبی جراحی بینی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش درد و التهاب است. در ادامه به این می پردازیم که بعد از جراحی بینی چی بخوریم؟:

غذاهای پر فیبر

خوردن غذاهای پر فیبر در دوران بهبودی پس از عمل بینی بسیار اهمیت دارد، زیرا با تنظیم حرکات روده از یبوست جلوگیری می کند. غذاهایی که فیبر بالایی دارند عبارتند از: ماکارونی، برنج پخته، نان گندم، سیب، پرتقال، توت فرنگی، گلابی، هویج، سیب زمینی، نخود سبز، بروکلی، اسفناج و غیره.

غذاهای ضد التهاب

یکی از مهم ترین مواردی که باید در رژیم غذایی بعد از عمل بینی خود بگنجانید، غذاهای ضدالتهابی است زیرا با مصرف آن ها التهاب ناشی از عمل تا حد زیادی کاهش می یابد. در نتیجه دوره نقاهت کوتاه‌تر می‌شود و زخم‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند. غذاهای حاوی چربی های غیراشباع مانند ماهی، آووکادو و روغن زیتون، برخی سبزیجات مانند توت فرنگی، زغال اخته، کلم بروکلی، قارچ، انگور و گوجه فرنگی و چای سبز نمونه های خوبی از غذاهای ضد التهاب و تورم می باشند.

غذاهای ترمیم کننده زخم

یکی دیگر از مواد غذایی مهم که باید در رژیم جراحی بینی شما گنجانده شود، مواد غذایی ترمیم کننده زخم هستند. در ادامه بخوانید تا بدانید کدام غذاها به بهبود سریع تر زخم های شما پس از جراحی بینی کمک می کنند:

  • غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و ماست
  • غذاهای حاوی ویتامین A مانند هویج و پرتقال
  • سبزی های دارای برگ تیره مانند اسفناج، کلم پیچ و کاهو
  • غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی و سیب زمینی

غذاهایی که اضطراب را کاهش می دهند

جالب است بدانید که بسیار ی از افراد به غیر از التهاب و درد پس از جراحی بینی اضطراب و استرس دارند. خوشبختانه، بسیاری از انواع غذاها می توانند اضطراب شما را تسکین دهند، مانند آجیل، چای سبز و چای بابونه. با این حال، قبل از مصرف هر یک از آن ها باید با جراح بینی خود مشورت کنید.

میوه ها و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بعد از عمل بینی می باشند. به عنوان مثال، آناناس، پاپایا و هلو می توانند تورم و التهاب بینی شما را کاهش دهند زیرا حاوی آنزیمی می باشند، که از تورم جلوگیری می کند. پس مصرف میوه و سبزیجات تازه در دوران بهبودی پس از عمل بینی بسیار ضروری می باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین‌های C و D و همچنین روی برای بهبود پس از عمل بسیار مفید است. ویتامین C و روی به بازسازی پوست و تسریع روند بهبود زخم شما کمک می کند. منابع خوب ویتامین و روی مکمل های غذایی و مواد غذایی مانند گوشت، مرکبات، گوجه فرنگی و غیره هستند.

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی چیست؟

یک روز بعد از جراحی بینی چه بخوریم؟

از آنجایی که مواد بیهوشی تقریباً تا یک روز پس از جراحی بینی در بدن شما باقی می مانند، لازم است غذاهایی را مصرف کنید که این مواد را از بدن شما خارج کند.

  • نوشیدن مقدار زیادی آب. بسیار لازم است، روز بعد از جراحی بینی 4 تا 6 لیوان آب بنوشید.
  • برای کاهش التهاب و عوارض بیهوشی، غذاهای غنی از پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید و از خوردن غذاهای شور و تند خودداری کنید.
  • از مصرف الکل، آب گازدار، کافئین و نوشابه خودداری کنید.
  • غذاهای نرم مانند پودینگ و سوپ بخورید.
  • از خوردن غذاهایی که باعث یبوست یا حالت تهوع می شوند خودداری کنید.
  • بلافاصله پس از جراحی از مصرف چای گیاهی به ویژه چای سبز خودداری کنید.

رژیم غذایی در اولین هفته بعد از عمل بینی چیست؟

از آنجایی که تا یک هفته پس از عمل بینی نمی توانید دهان خود زیاد باز کنید یا به درستی بجوید، باید غذاهای نرم مانند تخم مرغ آب پز، میوه های بخارپز، سبزیجات، غلات پخته شده، سوپ، ماهی، کوفته های نرم و غیره بخورید.

به یاد داشته باشید که بدن شما در این دوران به ویتامین ها و مواد معدنی زیادی نیاز دارد، بنابراین باید در این هفته از غذاهای غنی از مواد مغذی استفاده کنید. همچنین، سعی کنید روزانه مقدار زیادی مایعات مانند آب، آب میوه های تازه مانند آب آناناس و دمنوش های گیاهی حاوی زنجبیل بنوشید، برای جلوگیری از یبوست و تسریع بهبودی مفید است.

بعد از جراحی بینی چه غذاهای را نباید بخوریم؟

بعد از جراحی بینی باید بدانیم چه غذاهایی را نباید مصرف کنیم. زیرا  برخی از غذاهایی تاثیر منفی بر نتیجه عمل بینی شما می گذارند و دوران نقاهت شما را طولانی تر می کنند. مانند:

  1. الکل: نوشیدن مشروبات الکلی بعد از عمل بینی سرعت بهبودی را کاهش می دهد و تورم بینی را افزایش می دهد. همچنین، مصرف الکل بلافاصله پس از جراحی ممکن است با مواد بیهوشی داخل بدن شما تداخل داشته باشد و باعث استفراغ و اسهال شود.
  2. غذاهای تند: باید در دو هفته اول پس از جراحی بینی از مصرف عذاهای تند خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، فشار خون بالا، خونریزی بینی و عطسه شود.
  3. غذاهای غنی از سدیم: نمک تورم و التهاب را افزایش می دهد. بنابراین توصیه می شود در دوران نقاهت و حتی تا چند ماه پس از عمل بینی از خوردن غذاهای شور خودداری کنید.
  4. غذاهای فرآوری شده: غذاهای فرآوری شده سرشار از قند، سدیم و چربی های اشباع شده هستند که همگی باعث افزایش التهاب و کاهش سرعت بهبودی می شوند.
  5. غذاهای خیلی سردی یا گرم: خوردن غذاهای خیلی سردیا داغ ممکن است باعث درد در فک، دندان ها و در نهایت کل صورت شود.
  6. غذاهای سفت: غذاهای سفت و ترد باید حداقل تا دو هفته بعد از جراحی بینی به شدت پرهیز شود، زیرا به زمان بهبودی می‌افزایند و باعث تورم و درد در فک بالا می‌شوند.
  7. نوشیدنی کافئین دار: اجتناب از کافئین بعد از جراحی بینی توصیه می شود زیرا ممکن است روند بهبود زخم را به تاخیر بیندازد. در حالی که این ممکن است برای بیمارانی که هر روز صبح قهوه یا چای می نوشند دشوار باشد، مهم است که نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار را در طول بهبودی جراحی بینی متوقف کنند.
بعد از جراحی بینی چه غذاهای را نباید بخوریم؟

نوشیدنی های مفید بعد از جراحی بینی چیست؟

نوشیدن آب میوه های تازه غیر اسیدی بعد از جراحی بینی به خصوص آب کرفس و آناناس توصیه می گردد. آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که به کاهش تورم و کبودی کمک می کند. همچنین، بروملین با تسکین حالت تهوع و حتی جلوگیری از گرفتگی بینی، هضم را آسان می کند. همچنین آب کرفس تورم و کبودی اطراف چشم را پس از عمل به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

آب‌های اسیدی مانند آب پرتقال یا مرکبات دیگر ممکن است معده شما را تحریک کند، بنابراین پرهیز از این آب‌میوه‌ها معمولاً پس از جراحی بینی توصیه می‌شود.

نتیجه

به طور کلی، هر بیمار باید بداند که بعد از جراحی بینی چه بخورد و از خوردن چه مواد غذایی پرهیز کند. زیرا می تواند بر نتیجه جراحی تاثیر بگذارد و بهبودی را حتی سخت تر کند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از جراحی بینی جزء یکی از مهم ترین نکاتی است که حتما می بایست به درستی رعایت کنید چرا که به برای...

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

دقت داشته باشید که سیگار کشیدن بعد از عمل بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا می‌تواند روند بهبودی را مختل...

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی می تواند موضوع پیچیده ای باشد. درک روند بهبودی و اینکه انجام چه ورزش های در هفته های...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

تماس با پزشک