دکتر مسعود انظاری 4 جراحی بینی 4 تزریق کورتون بعد از جراحی بینی
دکتر مسعود انظاری 9 جراحی بینی 9 تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی به منظورکاهش التهاب بینی بعد از عمل انجام داده می شود که البته باید اشاره کنیم که آن را برای تمامی متقاضیان انجام این عمل استفاده نمی کنند. توجه داشته باشید که هر شخص و هر عمل جراحی ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد. بهتر است با پزشک خود درمورد جزئیات خاصی که برای تزریق کورتون بعد از عمل بینی شما اعمال می‌شود، مشورت کنید و دستورالعمل‌های او را رعایت نمایید.

تزریق کورتون به بینی به برای چه کسانی مناسب است؟

تزریق کورتون به بینی به برای چه کسانی مناسب است؟

تزریق کورتون به بینی برای افرادی که شرایط زیر را دارند پیشنهاد می شود:

  1. بیمارانی که دچار التهاب و تورم شدید بعد از جراحی بینی هستند.
  2. افرادی که پس از عمل جراحی بینی به علت التهاب بینی، عوارض مانند خونریزی بینی یا انسداد نفسی شدید دارند.
  3. بیمارانی که دچار پلیپ‌های بینی هستند و پس از جراحی بینی، پلیپ‌ها باعث تورم و انسداد مجرای نفسی می‌شوند.
  4. اشخاصی که علائم سینوزیت (عفونت سینوس بینی) پس از جراحی بینی نشان می‌دهند.

با این حال، هر تصمیمی برای تزریق کورتون باید توسط پزشک شما بر اساس وضعیت خاص شما و نیازهای درمانی شما گرفته شود. پزشک شما بر اساس بررسی و ارزیابی های اولیه تصمیم می گیرد که این کار را برای شما انجام دهد یا خیر.

کاربردهای تزریق کورتون بعد از جراحی بینی چیست؟

تزریق کورتون پس از جراحی بینی یا جراحی بینی ترمیمی به دلایل مختلفی انجام می شود که ازمهم ترین آن ها عبارتند از:

کاهش تورم

تورم بینی پس از جراحی اجتناب ناپذیر است، اما میزان تورم به نوع عمل بینی انجام شده، میزان تغییرات اعمال شده بر روی بافت ها و نوع پوست بیمار بستگی دارد. در بیشتر افراد، تورم اولیه بعد از جراحی بینی به طور طبیعی حدود 14 روز پس از عمل برطرف می شود. با این حال، پس از این دوره، فرد ممکن است همچنان تورمی را ببیند که چند ماه یا حتی سال ها طول می کشد تا برطرف شود. در این صورت جراح بینی تزریق کورتون را به ناحیه آسیب دیده توصیه می کند تا تورم ایجاد شده پس از جراحی بینی یا ترمیمی بینی کاهش یابد و در نهایت از بین برود. به عبارت دیگر تزریق کوتون به بینی روند بهبودی بعد از عمل را تسریع می کند و نتیجه جراحی بینی را حتی زودتر از 6 تا 12 ماه مشخص می کند.

برای جلوگیری از ایجاد اسکار

علاوه بر کاهش تورم، تزریق این ماده به بینی می تواند از ایجاد اسکار جلوگیری کند. افرادی که پوست بینی آن ها نسبتاً یا بسیار ضخیم است (می توان گفت افرادی که دارای بینی های گوشتی هستند) ایجاد اسکار و زخم با بافت سفت بین استخوان یا غضروف و پوست بینی پس از جراحی بسیار محتمل است.

اگر بافت اسکار در ناحیه بینی بسیار بزرگ باشد و به پوست اجازه انطباق با فرم جدید بینی را ندهد، جراح بینی پس از عمل بینی برای جلوگیری از تشکیل و گسترش این بافت اضافی، کورتون تزریق می کند. همچنین ممکن است مدت‌ها پس از جراحی بینی برای درمان بافت اسکار از کورتون استفاده شود.

نحوه تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

تزریق کوتون بعد از عمل بینی به صورت تزریق محلی در مناطق تحت تأثیر جراحی انجام داده می شود که از مراحل انجام آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پزشک شما قبل از تزریق، منطقه مورد نظر را ضدعفونی می‌کند همچنین، ممکن است از مواد ضدتورم و مسکن موضعی استفاده کند تا احتمال ایجاد تورم و درد را کاهش دهد.
  2. محل تزریق: پزشک نقطه‌ای را در نزدیکی منطقه تحت تأثیر جراحی بینی انتخاب می‌کند که بهترین نتیجه را به دست آورد. معمولاً این نقطه در نزدیکی محل جراحی و یا مستقیماً در داخل بینی قرار می‌گیرد.
  3. تزریق کورتیکوستروئید: پزشک با استفاده از سوزن باریک و تیز، کورتیکوستروئید را به طور محلی در نقطه انتخاب شده تزریق می‌کند. سوزن به طور معمول به عمق کمی تزریق می‌شود.
  4. پس از تزریق: پس از تزریق، پزشک ممکن است نقطه تزریق را با مواد ضدعفونی دیگر تمیز کند و فشار ملایمی روی آن اعمال کند تا خونرسانی به منطقه بهبود یابد. سپس، شما باید به دستورات پزشک پیروی کنید.

تزریق کورتیکوستروئید بعد از جراحی بینی در اردبیل باید توسط پزشک متخصص انجام شود. او دقیقاً محل و نحوه تزریق را تعیین خواهد کرد و توجیهات لازم را به شما خواهد داد. بهتر است با پزشک خود در مورد جزئیات بیشتر و نحوه انجام تزریق کورتیکوستروئید صحبت کنید.

بهترین زمان تزریق کورتون بعد از عمل بینی

بهترین زمان برای تزریق بسته به شرایط هر فردی کاملا متفاوت است اما در حالت کلی افرادی که علائم تورم و التهاب بیشتری بعد از عمل دارند انجام این کار می تواند برای آن ها گزینه مناسبی باشد.

تورم و التهاب پس از عمل بینی معمولاً در چند روز اول بعد از جراحی بیشترین شدت خود را دارند. به همین دلیل، زمان مناسب برای تزریق کورتیکوستروئید معمولاً در مرحله اولیه پس از عمل بینی است.

به هر حال، تصمیم نهایی در مورد زمان تزریق کورتیکوستروئید بعد از عمل بینی باید توسط پزشک شما بر اساس شرایط شما و پیشرفت علائم شما گرفته شود. بهتر است با پزشک خود در مورد زمان مناسب این تزریق صحبت کنید تا با توجه به وضیعیت شما بتوان بهترین تصمیم را گرفت.

چطور بفهمیم که نیاز به تزریق کورتون بعد از جراحی بینی داریم؟

در جلسات معاینه پس از جراحی، پزشک روند بهبودی را ارزیابی می کند، گاهی اوقات تشخیص می دهد که لازم است کورتون به بینی تزریق شود و آن را تجویز می کند. تورم در جراحی های بینی گوشتی در اردبیل اغلب شدیدتر است و به همین دلیل، کاندید رایجی برای تزریق کورتون است.

افرادی که دارای ویژگی های زیر هستند را می توان کاندید مناسبی برای تزریق کورتون بعد از عمل بینی باشند:

  • پوست نوک بینی ضخیم است.
  • روند کاهش تورم و التهاب بینی و بهبودی بعد از جراحی بینی کند است.
  • اگر فرد قبلا جراحی بینی انجام داده باشد.

به طور کلی نیاز به تزریق کورتون، نوع تزریق، زمان تزریق، ناحیه بینی که باید در آن تزریق شود و بسیاری موارد دیگر به صلاحدید جراح بینی است.

عوارض جانبی تزریق کورتون بعد از جراحی بینی چیست؟

تزریق کورتون یک روش ایمن و موثر برای کاهش تورم بینی و بافت اسکار بعد از جراحی بینی محسوب می شود. اما مانند سایر فرآیندها نمی توان گفت که عوارض جانبی ندارد، هرچند این عوارض نادر است.

همانطور که تزریق این استروئید بافت اسکار را از بین می برد، می تواند به بافت پوست سالم آسیب برساند و باعث فرورفتگی پوست شود، همچنین می تواند باعث نازک شدن پوست یا ایجاد هیپوپیگمانتاسیون (به معنی لکه هایی روی پوست که رنگ روشن تر از پوست دارند) شود.

سوالات متداول تزریق کورتون بعد از عمل بینی

تزریق کورتون برای چه نوع بینی مناسب است؟

به طور معمول، افرادی که بینی گوشتی دارند، پس از جراحی ورم قابل توجهی را تجربه خواهند کرد و بعد از مدت های ممکن است تورم آن ها بهبود پیدا نکند. همچنین در جراحی بینی ترمیمی در اردبیل ممکن است به دلیل پیچیدگی عمل شما تورم بیشتری را نسبت به عمل اول تجربه کنید. در این موارد با صلاحدید جراح بینی کورتون به بینی برای کاهش میزان تورم و بافت اسکار تزریق می شود.

آیا بعد از تزریق کورتون باید به بینی چسب زد؟

عموماً پس از تزریق پزشک توصیه می کند تا به بینی برای کنترل خونریزی و حفظ دارو در منطقه تزریق برای مدتی بینی خود را چسب بزنید.

محل تزریق کورتون به بینی کجاست؟

محل تزریق آن در قسمت های مختلف بینی نیز موردی است که پزشک به صلاحدید خود آن را تعیین می کند. به عنوان مثال گاهی بافت پشت بینی در پل بینی و گاهی نوک بینی به شدت متورم می شود و برای کنترل تورم این ناحیه نیاز به تزریق کورتون است.

در نهایت….

تزریق کورتون بعد از عمل بینی می‌تواند به کاهش التهاب و تورم کمک می کند و زمانی که علائم تورم و التهاب بیش از اندازه خود را نشان دهد بایستی این کار انجام شود از همین رو با انجام تزریق می توان به کاهش علائمی مثل تورم، خونریزی بینی و انسداد نفسی بینی کمک کرد. با این حال، تصمیم نهایی برای تزریق باید توسط پزشک بر اساس وضعیت خاص هر بیمار گرفته شود.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از جراحی بینی جزء یکی از مهم ترین نکاتی است که حتما می بایست به درستی رعایت کنید چرا که به برای...

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

دقت داشته باشید که سیگار کشیدن بعد از عمل بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا می‌تواند روند بهبودی را مختل...

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی می تواند موضوع پیچیده ای باشد. درک روند بهبودی و اینکه انجام چه ورزش های در هفته های...

عوارض خطرناک بعد عمل بینی

عوارض خطرناک بعد عمل بینی

زمانی که از تمامی عوارض بعد از جراحی بینی چه به صورت طبیعی و غیر طبیعی اطلاع داشته باشیم سریعا متوجه آن...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهارده =

تماس با پزشک