دکتر مسعود انظاری 4 جراحی بینی 4 خونریزی بعد از جراحی بینی
دکتر مسعود انظاری 9 جراحی بینی 9 خونریزی بعد از جراحی بینی

خونریزی بعد از جراحی بینی

جراحی بینی می تواند ظاهر و عملکرد بینی را بهبود بخشد. زنان و مردان بیشماری هر ساله برای بهبود ظاهر و عملکرد بینی خود خواستار انجام این عمل هستند. در حالی که نگرانی در مورد عوارض جانبی بعد از بینی طبیعی است. از جمله عوارضی که همواره مورد توجه افراد بوده است، خونریزی بعد از جراحی بینی یکی از شایع ترین مواردی است که نیاز به حساسیت زیادی ندارد. اما شاید برایتان سوال باشد که چرا خونریزی بینی بعد از جراحی بینی بسیار رایج است، چه زمانی متوقف می شود و چه کاری می توانید انجام دهید؟ امروز می خواهیم در این مطلب به سوالات شما پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

علل خونریزی زیاد بعد از عمل بینی چیست؟

جراحی زیبایی بینی چیست؟

رینوپلاستی برای تغییر شکل و ظاهر بینی چه برای اهداف زیبایی شناسی و چه برای اهداف درمانی اانجام می شود. به عنوان مثال، بیمار ممکن است احساس کند بینی او خیلی بزرگ یا انحراف دارد. از طرف دیگر، ممکن است سپتوم انحرافی یا شکستگی بینی داشته باشند، که نفس کشیدن را برایشان دشوار می کند. پس جراحی بینی علاوه بر اینکه ظاهر را بهبود می بخشد به عملکرد بینی نیز کمک می کند.

آیا خونریزی بینی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

خونریزی بینی بخشی طبیعی از روند بهبودی است و احتمالاً جراح بینی  به شما توصیه می کند که گاز را هر چند ساعت یکبار تعویض کنید، از فعالیت های سنگین خودداری کنید و اگر خونریزی بعد 5 تا 7 روز متوقف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید. فشار دادن یا فشار وارد کردن به بینی می تواند باعث خونریزی اضافی شود، بنابراین سعی کنید استراحت کنید.

آیا خونریزی بینی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

علل خونریزی زیاد بعد از عمل بینی چیست؟

  1. بینی پر از رگ های خونی ریز می باشد که با پوشش ظریف بینی محافظت می شوند، بعد از جراحی بینی به دلیل حساس و آسیپ پذیر شدن بینی خونریزی بینی حتی در نتیجه دمیدن و فین کردن بیش از حد در بینی رخ می دهد. بنابراین آسیب زیادی به این پوشش و پارگی رگ های خونی نیاز نیست. جراح تمام تلاش خود را می کند تا آسیب به این رگ ها را به حداقل برساند، اما در عمل های پیچیده مانند انحراف بینی شدید امکان پذیر نیست و ممکن است اتفاق بیفتد که نگران کننده نیست و برطرف می شود.
  2. همچنین اگر اختلال انعقاد خون دارید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، بیشتر نگران کننده است. جراح بینی  شما در مورد این موارد قبل از جراحی از شما می پرسد.
  3. علاوه بر داروهای رقیق کننده خون، برخی از داروهای OTC مانند ایبوپروفن نیز می توانند جریان خون را افزایش دهند، مانند داروهای گیاهی. اگر چیزی مصرف می کنید (تجویز شده یا غیر آن)، جراح بینی خود را در جریان بگذارید.
  4. ضربه به بینی می تواند یکی از دلایل ادامه دار شدن خونریزی بینی باشد. در دوران نقاهت بعد از عمل بینی از هر چیزی که سبب صدمه به بینی شما می شود، خودداری کنید.
  5. فشار خون بالا یکی  دیگر از عللی است که ممکن است سبب خونریزی بعد از عمل شود. حتما از فبل به پزشک خود اطلاع دهید تا اقدامات لازم صورت گیرد.
  6. خشکی بیش از حد بینی می تواند سبب خونریزی بینی شود. به همین دلیل توصیه می شود با تجویز پزشک خود بینی خود را سه بار در روز با سرم شسنشو دهید.

نحوه جلوگیری از خونریزی بینی بعد از عمل بینی چیست؟

توصیه می شود که هر بیمار تمام دستورالعمل های و مراقبت های دوران بهبودی را رعایت کند. با انجام این کار، می توانید شانس بهبودی و کسب نتیجه عالی از عمل بینی خود را افزایش دهید. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از خونریزی بینی بعد از جراحی بینی و همچنین دستورالعمل های دیگر آورده شده است:

  • تمام داروهای که جراح به شما توصیه کرده است را مصرف نمایید.
  • گاز خود را طبق دستور جراح تعویض کنید و محل های جراحی را تمیز نگه دارید.
  • از فعالیت های شدید بدنی خودداری کنید.
  • اجتناب از مصرف آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون و حتی داروهای گیاهی و بعضی از مکمل ها قبل و بعد از عمل بینی
  • شستشویی بینی با سرم برای حفظ رطوبت بینی و همچنین مرطوب نگه داشتن محیط
  • پرهیز از ماساژ غیر اصولی به بینی و فشار آوردن به بینی
  • خودداری از آسیب و ضربه به بینی
  • کنترل بیماری فشار خون
  • خودداری از خم کردن سر در هفته های اول بعد از جراحی بینی
  • اجتناب از فین کردن بینی
  • رعایت نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

چه مدت بعد از عمل بینی خونریزی داریم؟

خونریزی بینی باید پس از هفته اول کاهش یابد. تورم و حساسیت نیز پس از پایان 7 روز اولیه شروع به از بین رفتن می کند. بعد از آن چند هفته طول می کشد تا بینی شما به طور کامل بهبود یابد، اما درد و خونریزی با گذشت هر روز کمتر می شود. اگر خونریزی بیش از 5 تا 7 روز ادامه داشت نگران کنند8ه است و باید به جراح بینی خود مراجعه کنید.

آیا می توانم بعد از جراحی بینی از مسکن استفاده کنم؟

پزشک ممکن است برای شما داروهایی برای مقابله با درد بعد از عمل بینی تجویز کند. شما همچنین می توانید مسکن های OTC مصرف کنید اما باید از مصرف آسپرین و NSAID ها پرهیز کنید. این داروها می توانند خون را رقیق کرده و خطر خونریزی را نیز افزایش دهند.

چه مدت طول می کشد تا بعد از عمل جراحی بینی بهبود یلبیم؟

بهبودی کامل پس از جراحی بینی ممکن است تا 6 هفته طول بکشد. اما بهبودی در افراد مختلف متفاوت است و همچنین به پیچیدگی عمل بستگی دارد.در طول این مدت، برای جلوگیری از عوارض و کوتاه شدن زمان بهبودی، حتما دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید. این دستورالعمل ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از فین کردن بینی خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • هنگام مسواک زدن و شستن موها و صورت خود مراقب باشید.
  • عینک را روی بینی خود قرار ندهید.
  • از انجام ورزش به ویژه ورزش های تماسی خودداری کنید.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از جراحی بینی جزء یکی از مهم ترین نکاتی است که حتما می بایست به درستی رعایت کنید چرا که به برای...

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

دقت داشته باشید که سیگار کشیدن بعد از عمل بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا می‌تواند روند بهبودی را مختل...

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی می تواند موضوع پیچیده ای باشد. درک روند بهبودی و اینکه انجام چه ورزش های در هفته های...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 6 =

تماس با پزشک