دکتر مسعود انظاری 4 جراحی بینی 4 سیگار کشیدن بعد از عمل بینی
دکتر مسعود انظاری 9 جراحی بینی 9 سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

دقت داشته باشید که سیگار کشیدن بعد از عمل بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا می‌تواند روند بهبودی را مختل کند. دقت داشته باشید که نیکوتین و مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها می‌شوند، در واقع این امر می‌تواند موجب تأخیر در ترمیم زخم‌ها و افزایش خطر عفونت شود. علاوه بر این، سیگار کشیدن التهاب و تورم ناحیه جراحی شده را هم افزایش می دهد که می تواند نتیجه جراحی را به شدت تغییر دهد.

چرا قبل و بعد از جراحی بینی نباید سیگار بکشیم؟

چرا قبل و بعد از جراحی بینی نباید سیگار بکشیم؟

افرادی که سیگار می کشند و قصد انجام جراحی بینی را دارند اولین کاری که باید انجام دهید این است که سیگار را ترک کنند، چرا که سیگار جدا از آسیب هایی که به بدن وارد می کند، نتیجه عمل انجام شده را هم تحت تاثیر قرار می دهد و زمان بهبودی را به تاخیر می اندازد.

سیگار اثرات نامطلوبی را در دوران بهبودی بر جای می گذارد، زیرا رگ های خونی را کوچک و منقبض می کند پس از جراحی بینی یا هر عمل جراحی دیگری، می‌خواهید مطمئن شوید که بهترین جریان خون ممکن را دارید تا بتوانید به سرعت و به‌درستی بهبود پیدا کنید. توجه داشته باشید خون جریانی است که سلول ها و آنتی بادی ها را از طریق یک سیستم پیچیده از شریان ها و وریدها به هر قسمت از بدن ما می رساند. بدن باید با حداکثر ظرفیت خود جریان داشته باشد تا مواد مغذی را پس از جراحی بینی به بینی شما منتقل کند تا بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود.

اما مصرف نیکوتین می تواند رگ‌های خونی را منقبض و کوچک کند، در نتیجه بیماران که به سیگار گشیدن بعد از بهبودی خود ادامه می دهند، بهبودی با تاخیر را تجربه می‌کنند و هر چه مدت زمان بیشتری طول بکشد تا بهبودی حاصل شوداحتمال بروز خطر هم به نسبت بیشتر است.

تاثیر سیگار کشیدن بعد از عمل بینی برروی تنفس

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی می‌تواند تأثیرات منفی جدی بر روی تنفس داشته باشد. سیگار شامل مواد شیمیایی است که می‌تواند تحریک‌کننده برای راه‌های هوایی باشد و باعث تورم و التهاب آنها شود که منجر به بروز مشکلات تنفسی بعد از عمل می شود، در حالت کلی سیگار کشیدن بعد از عمل بینی فرآیند بهبودی را کند کرده و بازگشت به تنفس سالم را به تأخیر بیندازد.

عوارض سیگار بعد از جراحی بینی

خطرات زیادی در رابطه با سیگار کشیدن قبل و بعد از جراحی وجود دارد که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

✳️ تاخیر در بهبودی

همانطور که خواندید سیگار روند بهبود زخم را کند می کند. به طور معمول نتایج نهایی بعد از جراحی بینی بسته به توانایی بدن و ضخامت پوست ممکن است حداکثر بعد از یک سال بدست آید، اما این موضع برای افراد سیگاری این مدت طولانی تر خواهد بود. سیگار سبب افزایش مونوکسید کربن در خون شما می شود. این مونوکسید کربن با منبع هموگلوبین بدن ترکیب می شود که توانایی خون را برای رساندن اکسیژن به سلول ها محدود کردع، در نتیجه بدون تامین اکسیژن کافی، سلول های شما بسیار کندتر بهبود می یابند.

✳️ افرایش خطرات بیهوشی

جراحی بینی با بیهوشی عمومی انجام می شود، که می تواند عوارضی جدی را برای افراد سیگاری در پیش داشته باشد.

✳️ مسدود شدن راه های هوایی

رینوپلاستی راه هوایی را درمان می کند، هر چند سیگار کشیدن مجاری تنفسی را مسدود می کند و باعث مشکلات تنفسی می شود.

✳️ نکروز، زخم، و یا از دست دادن پوست

در جراحی بینی مداخلات متعددی مانند برش، بخیه زدن، استفاده از گرافت داخل بینی و غیره انجام می شود. هنگامی که اکسیژن کافی با مواد مغذی لازم برای روند بهبود زخم وجود نداشته باشد، بافت های اسکار ایجاد شده یا حتی ممکن است منجر به مرگ پوست (نکروز) شود.

✳️ عفونت زخم

سیستم ایمنی بدن بعد از عمل کاهش می یابد که اگر سیگار مصرف کنید به طبع احتمال ایجاد عفونت بیشتر خواهد شد.

✳️ خونریزی بیش از حد

سیگار کشیدن فشار خون بیمار را افزایش داده و فرد را در معرض خطر بیشتری برای خونریزی حین جراحی، حمله قلبی یا مسائلی که بر بیهوشی قرار خواهد داد. اگر حداقل 5 روز قبل از جراحی الکل و دخانیات مصرف کرده باشید، احتمال خونریزی بعد از جراحی بینی به طبع بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: عوارض بعد عمل بینی

آیا سیگار الکترونیکی پس از عمل بینی ایمن است؟

سیگار الکترونیکی پس از عمل بینی به طور کامل ایمن نیست. البته دقت داشته باشید که نیکوتین و مواد شیمیایی کمتری نسبت به سیگار معمولی دارد، اما همچنان می‌تواند تأثیرات منفی بر روند بهبودی داشته باشد. نیکوتین موجود در سیگار الکترونیکی همانند سیگار می‌تواند باعث کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها شود، که این امر موجب تأخیر در ترمیم زخم‌ها و افزایش خطر عفونت می گردد. بنابراین، بهتر است در مورد مصرف سیگار الکترونیکی پس از عمل بینی با جراح خود مشورت کنید و در صورت امکان، از آن نیز پرهیز کنید.

سوالات متداول سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

مصرف نوشیدنی های الکل دار بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

توجه داشته باشید که مصرف الکل تورم و التهاب بعد از عمل را افزایش می دهد از همه مهم تر می تواند احتمال خونریزی را هم به طبع بیشتر کند تمامی موارد ذکر شده روند بهبودی بعد از عمل را طولانی تر خواهد کرد. بنابراین برای بیماران مهم است که دستورالعمل‌های جراح در مورد مصرف الکل را دنبال کنند تا از خطرات ایمنی و حتی کاهش اثربخشی بالقوه داروهای ضد درد اجتناب کنند.

چه مدت بعد از عمل بینی می توان سیگار کشید؟

بعد از عمل بینی، توصیه می‌شود حداقل به مدت دو تا چهار هفته از سیگار کشیدن خودداری کنید. این زمان برای بهبود اولیه زخم‌ها و کاهش خطر عفونت، التهاب و تورم ضروری است. برخی پزشکان ممکن است توصیه کنند که حتی بیشتر از این مدت، از سیگار کشیدن پرهیز کنید تا بهبودی کامل حاصل شود و نتایج عمل به بهترین شکل ممکن دیده شود ولی باز هم برای اطمینان بهتر است تا با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر زودتر از زمان گفته شده سیگار بکشم چه اتفاقی می‌افتد؟

سیگار کشیدن زودتر از مدت توصیه‌شده می‌تواند باعث تأخیر در بهبودی، افزایش خطر عفونت و تورم و حتی تأثیر منفی بر نتایج نهایی عمل شود.

در نهایت…

در نتیجه، سیگار کشیدن بعد از عمل بینی می‌تواند به طور قابل توجهی روند بهبودی را مختل کرده و خطر عفونت، التهاب و تورم را افزایش دهد. توصیه می‌شود حداقل به مدت دو تا چهار هفته بعد از عمل از سیگار کشیدن خودداری کنید. توجه داشته باشید که ترک سیگار در این دوره روند بهبودی را سریع‌ترکرده و به دریافت نتیجه مطلوب هم کمک می کند. اگر سوالی در رابطه با این موضوع دارید می توانید در قسمت انتهایی مقاله مطرح نمایید.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از جراحی بینی جزء یکی از مهم ترین نکاتی است که حتما می بایست به درستی رعایت کنید چرا که به برای...

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی می تواند موضوع پیچیده ای باشد. درک روند بهبودی و اینکه انجام چه ورزش های در هفته های...

عوارض خطرناک بعد عمل بینی

عوارض خطرناک بعد عمل بینی

زمانی که از تمامی عوارض بعد از جراحی بینی چه به صورت طبیعی و غیر طبیعی اطلاع داشته باشیم سریعا متوجه آن...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − شش =

تماس با پزشک