دکتر مسعود انظاری 4 جراحی بینی 4 جراحی اندوسکوپی بینی در اردبیل
دکتر مسعود انظاری 9 جراحی بینی 9 جراحی اندوسکوپی بینی در اردبیل

جراحی اندوسکوپی بینی در اردبیل

جراحی اندوسکوپی بینی در اردبیل، در واقع روشی است که به بررسی سینوس ها و بینی می پردازد. این شیوه به کمک اندوسکوپ انجام می شود، اندوسکوپ لوله ای باریک و ظریف است که از راه مجرای بینی و سینوس ها وارد بینی می گردد. دوربینی که به آن متصل است عکس هایی را از ارگان های درونی بدن در  دسترس جراح می گذارد. این تصاویر به پزشک در شرایط خاص پزشکی برای تشخیص و درمان کمک خواهد کرد.از دیگر انواع جراحی بینی می توان به جراحی بینی گوشتی در اردبیل و جراحی بینی استخوانی در اردبیل اشاره کرد.

چه زمانی جراحی اندوسکوپی بینی توصیه می شود؟

برای انجام جراحی اندوسکوپی بینی در اردبیل، هنگامی که به کسب اطلاعات بیشتر در موارد زیر نیاز باشد، جراحی اندوسکوپی بینی توصیه می گردد: 

  • ایجاد گرفتگی در بینی
  • بوجود آمدن  مشکل انسداد بینی
  • ایجاد عفونت بینی و سینوس ها
  • بوجود آمدن پولیپ بینی
  • ایجاد تومورهای بینی
  • خون دماغ شدن زیاد
  • کم شدن حس بویایی
  • بررسی مایع مغزی نخاعی

این عمل جراحی جزئیات دقیقی همانند محل خون ریزی و یا التهاب بافت های سینوسی را نشان می دهد. از این روش در بررسی توده های سرطانی هم بکار می رود.

چه زمانی جراحی آندوسکوپی بینی توصیه می شود؟

جراح بینی

در بعضی موارد، این عمل کاربرد درمانی هم پیدا می کند، برای مثال اگر جسمی خارجی در بینی کودک گیر کرده است، از این روش استفاده می شود. 

رینوسینوزیت، از شایع ترین دلائل انجام جراحی اندوسکوپی بینی در اردبیل است. در این طور موارد، علائمی مثل داشتن گرفتگی بینی، ترشحات زرد رنگ بینی و درد صورت دیده می شود. برای این مورد پزشک به کمک اندوسکوپ، به بررسی پولیپ بینی و التهاب بینی خواهد پرداخت.   

این عمل، روشی است که با کمترین میزان تهاجم و به منظور درمان عفونت سینوس، پولیپ بینی و تومورهای بینی انجام می شود. به دلیل آنکه در این شیوه از ابزار های کوچک پزشکی استفاده می شود، به ایجاد برش های خارجی نیازی نیست.  

اهداف جراحی آندوسکوپی بینی

  • بررسی علائم مربوط به سینوزیت مزمن
  • ارزیابی واکنش به داروها و یا جراحی در اشخاصی که مبتلا به سینوزیت مزمن و یا سینوزیت حاد عود کننده هستند
  • ارزیابی میزان عود پولیپ های بینی
  • ارزیابی میزان درد صورت در افراد مختلف که مبتلا به سینوزیت هستند

اقدامات قبل از جراحی آندوسکوپی بینی

پیش از جراحی، مصرف برخی داروها از جمله داروهای رقیق کننده خون، بایستی قطع شود. نیازی به ناشتایی پیش از جراحی نمی باشد. تست های مورد نیاز و توصیه شده از سوی پزشک، حتما بایستی انجام شود. قبل از جراحی، استفاده از اسپری بینی توصیه می شود، تا با کاسته شدن از میزان التهاب مجاری بینی، حرکت آندوسکوپ از طریق سینوس ها و حفره های بینی راحت تر انجام شود.

هدف پزشکان از انجام این روش، راحتی بیمار می باشد. به همین خاطر، قبل از وارد شدن آندوسکوپ، ابتدا ناحیه مورد نظر بی حس، و آندوسکوپ از راه بینی وارد می شود. ممکن است در این مرحله، بیمار احساس خوشایندی نداشته باشد، و نیاز به بی حسی بیشتری خواهد بود. این کار از طریق هر دو سوراخ بینی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی گوشتی در اردبیل

بیمار پس از جراحی، بلافاصله ترخیص خواهد شد و می تواند فعالیت ها و کارهای روتین اش را از سر بگیرد.

در بعضی از موارد، پس از عمل، آزمایشاتی مانند سی تی اسکن برای اطمینان از نتیجه عمل انجام می شود. در مورد استفاده از دارو پس از از عمل جراحی هم بهتر است که با پزشک جراحتان مشورت کنید. علاوه بر این، بهتر است پس از این عمل جراحی برای پیشگیری از بروز عفونت، آنتی بیوتیک استفاده کنید.  داروهای استروئیدی هم به منظور کاهش دادن میزان التهاب مجاری بینی توصیه می شوند. همچنین داروهایی مانند آسپیرین و یا ژلوفن، برای مدت زمان یک هفته ممنوع است. زیرا این داروها خطر خونریزی را بیشتر می کنند.

این بهتر است که از انجام فعالیت های سنگین و شدید همانند بلند کردن وسائل سنگین به مدت یک هفته خودداری کنید. رفتن به استخر و شنا هم برای مدت یک ماه ممنوع است. سر خود را بالا نگه دارید، و چند بالشت زیر سرتان قرار دهید تا از میزان التهابتان کاسته شود.  پس از عمل، یک پانسمان داخل بینی قرار می گیرد تا ترشحات جمع شوند.  از بیرون آوردن این پانسمان بصورت خودسر پرهیز کنید.

بعضی دیگر از اقدامات مراقبتی شامل:

  • بهتر است با دهان باز عطسه کنید.
  • از قرار دادن اشیای خارجی در درون بینی خودداری کنید.
  • بهتر است از مسافرت هوایی برای دو هفته خودداری کنید؛ تا تغییر فشاری روی بینی تان رخ ندهد.

رعایت کردن اقدامات و نکات گفته شده، بخش مهمی از جراحی آندوسکوپی بینی است.

در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید:

  • علائم عفونت مانند افزایش درد، تورم و قرمزی
  • داشتن خونریزی
  • تسکین نیافتن درد پس از مصرف داروهای مسکن

به یاد داشته باشید که جراحی سینوس همیشه به معنای درمان سینوزیت نیست. به جراحی سینوزیت باید به عنوان یک برنامه درمانی بلند مدت نگاه کرد. این امکان وجود دارد که فرد بیمار گاه و بیگاه به عفونت سینوس مبتلا شود. علاوه بر این، در روز های پس از جراحی بینی در اردبیل و دوره نقاهت، نیاز به استفاده از محلول شستشو، آنتی بیوتیک یا سایر داروها برای طی کردن روند درمان است. بنابراین با وجود اینکه، جراحی یک گزینه درمانی بلند مدت برای مشکلات سینوسی نیست، می تواند تنفس راحت تری را برای بیمار فراهم آورد.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از جراحی بینی جزء یکی از مهم ترین نکاتی است که حتما می بایست به درستی رعایت کنید چرا که به برای...

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

دقت داشته باشید که سیگار کشیدن بعد از عمل بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا می‌تواند روند بهبودی را مختل...

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی می تواند موضوع پیچیده ای باشد. درک روند بهبودی و اینکه انجام چه ورزش های در هفته های...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 1 =

تماس با پزشک